Szanowni Rodzice uczniów klas ósmych!
Od połowy maja br. rozpocznie się proces rekrutacji do szkół ponadpodstawowych. Państwa dzieci będą ubiegać się o miejsca w wybranych szkołach, rywalizować z innymi ósmoklasistami o spełnienie swoich marzeń. Nikogo przekonywać nie trzeba, że wybór szkoły ponadpodstawowej i profilu oddziału (potocznie nazywanego klasą) jest niezmiernie ważny i często w decydującym stopniu rozstrzyga o dalszym życiu. Spieszę więc z użytecznymi informacjami i radami.
- Kwestie rekrutacji do szkół ponadpodstawowych regulują:
- Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (z późniejszymi zmianami)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i nauki w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów z dnia 18 listopada 2022 r.
- Zarządzenie nr 1/2023 Dolnośląskiego Kuratora Oświaty w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego na rok szkolny 2023/2024 z dnia 25 stycznia 2023 r. Zawiera ono w załączniku szczegółowy terminarz rekrutacji w naszym województwie. W szczególności warto wiedzieć, że składanie wniosków o przyjęcie do szkoły będzie trwać od 15 maja do 19 czerwca br. W przypadku szkół i oddziałów dwujęzycznych, oddziałów międzynarodowych, oddziałów wstępnych, oddziałów przygotowania wojskowego, oddziałów wymagających od kandydatów szczególnych indywidualnych predyspozycji oraz szkół i oddziałów prowadzących szkolenie sportowe potrwa krócej, bo do 31 maja. W szkołach tych od 1 do 12 czerwca będą odbywać się dodatkowe sprawdziany wiedzy, umiejętności i sprawności. Od 23 czerwca do 10 lipca uzupełnia się wniosek o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej o świadectwo ukończenia szkoły podstawowej oraz zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty.
- Zarządzenia Dolnośląskiego Kuratora Oświaty: nr 7/2023 z dnia 17 lutego 2023 r. oraz nr 17/2023 z dnia 24 kwietnia 2023 r. w sprawie wykazu zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych, organizowanych przez Dolnośląskiego Kuratora Oświaty lub inne podmioty działające na terenie szkoły, które mogą być wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej w r. szk. 2022/2023, oraz określenia miejsc uznanych za wysokie w tych zawodach
- Wniosek o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej może być złożony do maksymalnie 3 szkół. Organ prowadzący może wszakże zwiększyć liczbę szkół do wyboru na swoim terenie, np. we Wrocławiu w elektronicznej rekrutacji uczniowie będą mogli wybrać 6 szkół. Uczniowie mogą składać podania do szkół w różnych miejscowościach i na terenie różnych powiatów. Od lat obserwuje się systematyczny wzrost liczby uczniów ubiegających się o miejsca w szkołach w dużych miastach m.in. w ubiegłym roku uczniowie z terenu stanowili prawie 40% wszystkich uczestniczących w rekrutacji we Wrocławiu. Na Dolnym Śląsku dominuje rekrutacja elektroniczna. Informacjami służą: szkoły podstawowe i ponadpodstawowe, organy prowadzące (we Wrocławiu źródłem rzetelnej informacji jest Kompleksowy System Rekrutacji https://rekrutacje.edu.wroclaw.pl), Kuratorium Oświaty.
- Ósmoklasista może uzyskać maksymalnie 200 punktów rekrutacyjnych - połowę za wyniki na egzaminie ósmoklasisty, resztę za oceny na świadectwie (j. polski, matematyka, dwa przedmioty wskazane przez szkołę w zależności od oddziału, do którego aspiruje uczeń - maksymalnie 72 pkt.), konkursy i olimpiady (maksymalnie 18 pkt.), wolontariat (3 pkt.), świadectwo z wyróżnieniem czyli z biało-czerwonym paskiem (7 pkt.). Udział w wolontariacie oraz osiągnięcia w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych muszą być wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej. Jest to warunkiem przyznania odpowiednich punktów w postępowaniu rekrutacyjnym.
- W pierwszej kolejności do publicznych szkół ponadpodstawowych przyjmowani są:
- laureaci lub finaliści ogólnopolskich olimpiadprzedmiotowych nadzorowanych przez Ministra Edukacji i Nauki (nie wszystkie konkursy nazywające się olimpiadą ten warunek spełniają)
- laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim (w przypadku naszego województwa są to laureaci konkursów przedmiotowych Konkursu zDolny Ślązak)
- laureaci konkursów dla uczniów szkół i placówek artystycznych dla których organizatorem jest Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego lub specjalistyczna jednostka nadzoru utworzona przez MKiDN
- Wniosek z powyższego jest taki, że warto startować w olimpiadach i konkursach, dobrze się uczyć, angażować społecznie. Pracowitość, aktywność, zaangażowanie
i osiągane sukcesy przysparzają punktów rekrutacyjnych. Do egzaminu ósmoklasisty w dniach 23-25 maja zostało 2 tygodnie, do końca roku szkolnego 1,5 miesiąca. Na ostatniej prostej trzeba się solidnie przyłożyć do nauki, zawalczyć o jak najlepszy wynik na egzaminie ósmoklasisty oraz o oceny końcowe z przedmiotów. Bardzo Państwa proszę o pozytywne motywowanie swoich pociech, wsparcie, a także odpowiedni nadzór nad nimi w kluczowym momencie ich życia. - Wybór szkoły ponadpodstawowej nie jest łatwą sprawą. Warto odpowiedzieć sobie na pytanie kim chcę być w życiu, czym się zajmować, jaki zawód wykonywać. Jeżeli dziecko ma sprecyzowane plany, posiada określone zdolności i przejawia konkretne zainteresowania jest łatwiej (chce być lekarzem - szukamy oddziałów z profilem biologiczno-chemicznym w liceach ogólnokształcących, chciałoby zostać inżynierem lub informatykiem - wybieramy szkoły z profilami matematyczno-fizycznym czy matematyczno-informatycznym, pragnie służyć w mundurze - wskazujemy klasy mundurowe, marzy o zawodzie mechanika samochodowego, cukiernika czy fryzjera - rozglądamy się za takimi specjalnościami w technikach i szkołach branżowych itd.). Trudno jednak oczekiwać od 15-latka jasno określonych planów zawodowych i życiowych. A co mają począć uczniowie, którzy dobrze się uczą ze wszystkiego? I nie są w stanie konkretnie odpowiedzieć kim chcieliby zostać w dorosłym życiu? Dla nich najlepszą opcją byłoby, jak się zdaje, liceum ogólnokształcące. Na pewno warto by uczeń - nastolatek współdecydował o wyborze edukacyjnej drogi. Trzeba brać pod uwagę jakie przedmioty i dziedziny go interesują, które lubi, z których idzie mu lepiej niż z innych. Dobrze jest zapoznać się z ofertą edukacyjną szkoły, w szczególności uzyskać informację jakie przedmioty w danym oddziale są realizowane w zakresie rozszerzonym. Dowiedzieć się co szkoła proponuje po obowiązkowych zajęciach. Ustalić jakie korzyści będzie miał uczeń z wyboru szkoły, jakie po jej ukończeniu będą jego edukacyjne i zawodowe perspektywy. Odwiedzić szkołę, popytać wśród znajomych, poczytać w internecie. Zerknąć na zdawalność matur i egzaminów zawodowych (szczegółowe wyniki są publikowane na stronie internetowej Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej). Dojazdy zabierają czas przeto dobrze byłoby wybrać jak najlepszą szkołę możliwie blisko. Warto poznać progi rekrutacyjne czyli wartości punktowe, od których przyjmowano w ubiegłym roku bądź w minionych latach do poszczególnych oddziałów w danych szkołach. Co prawda w 2023 r. mogą się one podwyższyć lub obniżyć, ale generalnie wykazują względną stabilność. Dobrym pomysłem jest zatem wskazać szkoły z różnymi progami rekrutacyjnymi tak, aby przynajmniej do jednej się dostać. Ważna informacja - po otrzymaniu świadectwa ukończenia szkoły podstawowej oraz po uzyskaniu wyników egzaminu ósmoklasisty można w terminie do 10 lipca dokonać zmiany
w zestawie wybranych szkół i oddziałów. - Uczeń dokonuje wyboru szkoły, a w jej obrębie oddziału. Może wskazać jeden oddział w jednej szkole, może też wskazać tyle oddziałów ile jest ich maksymalnie we wszystkich szkołach, które ma do wyboru. Bezpieczniej jest wskazać większą liczbę oddziałów. Warto przyjrzeć się przypadkowi Wrocławia, który zdecydował się na rekrutację do 6 szkół. Odbywać się ona będzie w stolicy Dolnego Śląska elektronicznie. Kandydat tworzy listę, na której wskazuje w kolejności szkoły
i oddziały (od oddziału „upragnionego” na miejscu pierwszym do oddziału „na wszelki wypadek” na ostatnim). Do danego oddziału w konkretnej szkole, spośród wszystkich uczniów ubiegających się o 32 miejsca w oddziale, zostanie zakwalifikowanych 32 uczniów z najwyższą liczbą punktów. Szczęśliwcy, czyli olimpijczycy i ci z wysoką liczbą punktów rekrutacyjnych dostaną się do wymarzonych szkół i oddziałów z pierwszej opcji, reszta trafi do szkół i oddziałów
z drugiego albo kolejnych wyborów. W ten sposób powstanie lista uczniów zakwalifikowanych w pierwszym naborze. Jeśli dostarczą w określonym terminie świadectwo ukończenia szkoły podstawowej to zostaną przyjęci do szkoły ponadpodstawowej. Niezakwalifikowani oraz zakwalifikowani, ale niezadowoleni
z wyniku rekrutacji, będą mieli szansę w drugim naborze na ewentualne wolne miejsca w szkołach. Po zakończeniu procesu rekrutacji do szkoły przyjmuje dyrektor, o ile rzecz jasna dysponuje jeszcze wolnymi miejscami. Na początku roku szkolnego niektórzy uczniowie z różnych powodów zmieniają szkoły. Wtedy pojawia się szansa dla zdeterminowanych, którzy trafili wcześniej do innych szkół lub pozostają bez przydziału. Stany osobowe w oddziałach w poszczególnych szkołach stabilizują się ok. 10-15 września. - Drugi rok z rzędu do szkół ponadpodstawowych trafi 1,5 rocznika, to efekt obniżenia wieku szkolnego z 7 do 6 lat w 2014 r. (w 2016 r. przywrócony został obowiązek szkolny od 7 lat). O miejsca w szkołach ponadpodstawowych będzie ubiegał się teraz rocznik 2009, który rozpoczął naukę w wieku sześciu lat oraz pół rocznika dzieci
z 2008 roku, które poszły do szkoły jeszcze jako siedmiolatki. Na Dolnym Śląsku
o miejsca w szkołach ponadpodstawowych będzie starać się 38710 osób, w tym 1651 uchodźców z Ukrainy. Nie będzie trudniej dostać się do szkoły niż w poprzednich latach, gdyż organy prowadzące przygotowały odpowiednio więcej miejsc we wszystkich typach szkół. W r. szk. 2023/2024 w wielu szkołach zrobi się tłoczniej, dłużej będą trwały zajęcia. W kolejnym roku sytuacja się poprawi, ponieważ do szkół ponadpodstawowych trafi rocznik liczący 17747 osób (obecne klasy siódme). Dla porównania - następne roczniki liczą: 26327 osób (klasy szóste), 28827 osób (klasy piąte), 29589 ( klasy czwarte) 28504 (klasy trzecie).
Państwa pociechom życzę bardzo dobrze zdanego egzaminu ósmoklasisty, jak najlepszych ocen na świadectwie i dostania się do wymarzonej szkoły w pierwszym naborze.
Z szacunkiem pozostaję
Roman Kowalczyk
Dolnośląski Kurator Oświaty
''Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025” to kontynuacja programu rządowego (z lat 2016-2020), którego celem jest tworzenie warunków dla rozwoju czytelnictwa poprzez zapewnienie środków na realizację określonych przedsięwzięć i inicjatyw. W ramach Priorytetu 3 Programu wsparcie mogły otrzymać w Kierunku interwencji 3.2. – szkoły na zakup książek oraz elementów wyposażenia do bibliotek dzieci oraz działania promujące czytelnictwo.
Gmina Pieszyce przystąpiła do „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”, w którym pozyskała 12.000 zł w formie dotacji dla Szkoły Podstawowej nr 1 im. PHOP w Pieszycach.
Otrzymana dotacja będzie przeznaczona na dofinansowanie zakupu:
1) książek będących nowościami wydawniczymi,
2) zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych,
3) realizację działań promujących czytelnictwo.
Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 1 im. Pieszyckiej Harcerskiej Organizacji Podziemnej w Pieszycach informuje, że po przeprowadzonym postępowaniu rekrutacyjnym do klas pierwszych na rok szkolny 2023/2024 zostali przyjęci niżej wymienieni kandydaci:
- Cholewa Barbara
Informuję również, że wszystkie dzieci zamieszkałe w Gminie Pieszyce zostały przyjęte na podstawie zgłoszenia o przyjęcie do klasy pierwszej Szkoły Podstawowej Nr 1 im. PHOP złożonego w sekretariacie szkoły.


W poszukiwaniu swojej drogi ze stypendium Horyzonty
Stypendium na naukę we Wrocławiu
Wiele dróg, jedno stypendium. Pod takim hasłem trwa rekrutacja do kolejnej edycji Programu Stypendialnego Horyzonty, który już od 13 lat wspiera uczniów i uczennice szkół średnich w rozwoju naukowym, realizowaniu pasji oraz odpowiedzialnym i szczęśliwym wkraczaniu w dorosłe życie. Zgłaszać mogą się ósmoklasiści, którzy pochodzą z małych miejscowości (do 30 tys. mieszkańców), a chcieliby rozpocząć naukę w wymarzonym liceum lub technikum w dużym mieście. W województwie dolnośląskim proponujemy naukę w dwóch szkołach – w VIII Liceum Ogólnokształcącym i w Technikum Nr 10 we Wrocławiu.
Stypendium otrzymują na cały okres nauki w szkole średniej. Rekrutacja trwa do 31 marca. Czym dokładnie są Horyzonty?
Dzisiejszy świat stawia wiele wyzwań przed młodymi ludźmi. Mogą wybierać spośród wielu możliwości, ale napotykają też ograniczenia, na które nie mają wpływu. Jednocześnie nakłada się na nich presję, by dążyli do jak największych osiągnięć. Jak znaleźć w tym równowagę? Z odpowiedzią przychodzi Edukacyjna Fundacja im. Romana Czerneckiego (w skrócie Fundacja EFC) i Fundacja Rodziny Staraków. Poprzez program Horyzonty pomagają uczniom i uczennicom w przejściu przez kolejny etap edukacji – przez szkołę średnią – oraz w znalezieniu odpowiedzi na pytania typu: czy dam sobie radę w obcym mieście, z dala od rodziny? Co jest moją mocną stroną? W jakimi kierunku chcę się rozwijać? Na jakie chcę iść studia? Jak wyobrażam sobie swoją przyszłość?
W Horyzontach pracujemy z młodymi ludźmi z aspiracjami. Bez naszego wsparcia trudno byłoby im je realizować, na przykład ze względu na odległość od dobrej szkoły średniej czy ograniczenia finansowe rodziny. Dla mnie stypendium Horyzonty to inwestycja społeczna – wspieramy w rozwoju jednostki po to, by mogli tworzyć dobre relacje, dobre struktury społeczne oraz stawić czoła wyzwaniom współczesnego świata.
Aleksandra Saczuk, prezeska Fundacji EFC
Co w ramach stypendium?
Stypendyści i stypendystki Horyzontów uczą się w liceach lub technikach w jednym z 12 dużych miast w całej Polsce. Mogą liczyć m.in. na:
- pokrycie kosztów mieszkania i wyżywienia w bursie, biletów komunikacji miejskiej,
- naukę języków obcych i certyfikaty językowe, które finansują organizatorzy programu,
- wsparcie finansowe w realizowaniu pasji i zainteresowań, które stypendyści i stypendystki rozwijają wraz z zespołem fundacji metodą tutoringu oraz Indywidualnego Planu Rozwoju,
- udział w obozach letnich i zimowych oraz w warsztatach.
Jednak w Horyzontach przede wszystkim chodzi o kompetencje społeczne. Uczestnicy programu budują swoją tożsamość w zetknięciu z różnorodnością świata. Uczą się bycia empatycznymi i aktywnymi obywatelami i obywatelkami. To również zobowiązanie ze strony młodzieży do działania na rzecz innych. Możliwości są różne, od wspólnego organizowania projektów społecznych po pomaganie młodszym koleżankom i kolegom.
Dla mnie największą wartością Horyzontów jest społeczność, dzięki której można poczuć się pewnie – w działaniach naukowych, ale też społecznych, artystycznych, sportowych. Codziennie pomagamy sobie w gronie kolegów, koordynatorów czy osób, które spotykamy na wakacjach i feriach.
Igor, stypendysta Horyzontów
Nad stypendystami i stypendystkami czuwa kompetentny zespół koordynatorów i koordynatorek z wiedzą pedagogiczną i psychologiczną, który towarzyszy im na co dzień. Podopieczni Fundacji są traktowani poważnie i po partnersku. W trudnych sytuacjach nigdy nie są sami, mają do dyspozycji profesjonalną pomoc psychologiczną. Stypendyści uczą się współpracować ze sobą, ale też wzmacniają poczucie własnej wartości i samodzielność.
Horyzonty przede wszystkim dały mi pewność siebie. Pewność w tym, że jeśli coś sobie wymarzę, to mogę to zrobić, ale równocześnie dały mi świadomość, że niekoniecznie dokonam tego tą drogą, którą sobie na początku wybrałam. Zrozumiałam, że zmiany są ważne i potrzebne, i dzięki nim ludzie mogą się rozwijać.
Dominika, stypendystka Horyzontów
Więcej informacji i formularz zgłoszeniowy na www.efc.edu.pl/programy/horyzonty.
Zapraszamy – to szansa na nową drogę dla młodzieży z całej Polski.
Kontakt:
Agnieszka Markowska, koordynatorka regionalna
województwa dolnośląskiego i opolskiego
tel. 696 650 067
Szanowni Rodzice!
Z początkiem nowego semestru r. szk. 2022/2023 pragnę podzielić się z Państwem ważnymi informacjami dotyczącymi edukacji, szczególnie na Dolnym Śląsku.
- Dzięki zapobiegliwości i decyzjom rządu RP, a także wsparciu samorządów, jednostkom oświaty nie zabrakło energii, węgla i gazu. Oświata dolnośląska funkcjonuje normalnie, tak samo jest w innych województwach.
- W 2023 r. mimo problemów gospodarczych wywołanych pandemią koronawirusa i agresją Rosji na Ukrainę rekordowo, bo do 64,4 mld zł., wzrosła subwencja oświatowa przekazywana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki organom prowadzącym. Dla porównania: w 1999 r. wynosiła 16 mld 551 mln zł., w 2005 r. 26 mld. 98 mln zł., w 2008 r. 30 mld 911 mln zł., w 2015 r. 40 mld 377 mln zł., w 2022 r. 53 mld 300 mln zł.
- W ramach wpierania edukacji w ostatnich 2 latach z rządowego Funduszu Polski Ład - Program Inwestycji Strategicznych do samorządów w całej Polsce trafiło 5, 2 mld zł. Wsparcie dla placówek niesamorządowych wyniosło 140 mln zł. Środki przeznaczono m.in. na budowę przedszkoli, boisk, hal sportowych, rozbudowę i modernizację szkół. Łącznie w latach 2015-2023 inwestycje rządowe w infrastrukturę oświatową wyniosły 12 mld zł.
- Na Dolnym Śląsku w systemie oświaty znajduje się 21050 dzieci i uczniów - uchodźców z Ukrainy (w przedszkolach 4100, w szkołach podstawowych 13550, w szkołach średnich 2400, w szkołach policealnych 850), liczba ta od wielu tygodni jest stabilna. Młodzi ukraińscy uchodźcy korzystają z edukacji na równych prawach z polskimi dziećmi i młodzieżą, nie mają przywilejów. Zostali ciepło przyjęci, są traktowani z serdecznością i empatią. Raz jeszcze okazało się, że nasza polska specjalność to solidarność! Pomoc dla uchodźców z Ukrainy oraz dla ukraińskiego państwa barbarzyńsko atakowanego przez Rosję jest odruchem serca, a także realizacją polskiej racji stanu. Każdy gest i każda złotówka ma ogromne znaczenie.
- W naszym województwie mamy 1131 przedszkoli, 1725 szkół (w tym podstawowych 879, średnich 603, policealnych 162). Do przedszkoli chodzi 101600 dzieci, do szkół uczęszcza 376700 uczniów (w tym do szkół dla dorosłych 22400 osób). Nauczycieli jest 47569.
- Od I stycznia br., po podwyżce 0 7,8% (takiej samej jak dla innych pracowników sfery budżetowej), miesięczne wynagrodzenie zasadnicze brutto nauczycieli przedstawia się następująco: 3690 zł w przypadku nauczyciela poczatkującego, 3890 zł nauczyciela mianowanego, 4550 zł nauczyciela dyplomowanego. Średnie miesięczne wynagrodzenie - czyli uwzględniające dodatki oraz godziny ponadwymiarowe i zastępstwa doraźne - wynosi: 4777,86 zł (nauczyciel początkujący), 5733,43 zł (nauczyciel mianowany), 7326,05 zł (nauczyciel dyplomowany). Płace zasadnicze ustala w rozporządzeniu minister edukacji i nauki, organy prowadzące mogą zwiększać wysokość nauczycielskich dodatków np. za wychowawstwo, funkcyjnego czy motywacyjnego. Problemy płacowe są rozwiązywane w drodze negocjacji związków zawodowych z MEiN oraz rozmów z organami prowadzącymi (wśród których lwią część stanowią samorządy).
- W 2022 r. realizowany był pionierski, ministerialny program „Laboratoria Przyszłości”, na który w skali kraju przeznaczono I mld 144 mln. zł. W jego ramach dokonywano zakupów innowacyjnych pomocy dydaktycznych. Na Dolnym Śląsku udział w programie wzięło 821 szkół podstawowych, samorządowych i niesamorządowych, przyznano im kwotę ponad 73 mln zł. W 2023 r. program obejmie szkoły ponadpodstawowe.
W latach 2020-2024 realizowany jest program rządowy „Aktywna tablica”. To program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjnokomunikacyjnych. Finansowany jest w 80% ze środków budżetu państwa i 20% z wkładu własnego organów prowadzących. Z budżetu centralnego na Dolny Śląsk trafiło 4 mln 400 tys. zł., z programu w 2022 r. skorzystało w naszym województwie 170 szkół.
Od jesieni 2021 r. jest realizowany ministerialny program „Poznaj Polskę”. Szkoły organizujące wycieczki w atrakcyjne miejsca naszego kraju otrzymują dofinasowanie w kwocie 5 tys. (wycieczka jednodniowa), 10 tys. (wycieczka dwudniowa) i 15 tys. (wycieczka trzydniowa). W 2022 r. Ministerstwo Edukacji i Nauki przeznaczyło na realizację programu 100 mln zł, w 2021 r. było to 32 mln 261 tys. zł. Na Dolnym Śląsku z programu „Poznaj Polskę” skorzystały 373 szkoły, które zorganizowały 853 wycieczki. Wzięło w nich udział 35524 uczniów, suma przyznanych środków z MEiN wyniosła 7 mln 156 tys. 573 zł Obecnie została ogłoszona kolejna edycja programu, wnioski o dofinasowanie można składać od 6 marca, każde województwo otrzyma środki finansowe w wysokości proporcjonalnej do liczby uczniów, pierwszeństwo będą miały szkoły, które dotąd nie zorganizowały wycieczek. Gorąco zachęcam do korzystania z programu i organizowania wyjazdów zwłaszcza w miejsca, w których szczególnie mocno bije serce Polski i które każdy Polak powinien koniecznie chociaż raz w życiu odwiedzić.
- Od 1.09.2022 r. wzmocniona została pomoc psychologiczno-pedagogiczna. W szkołach pojawili się pedagodzy specjalni. Ustawowo zagwarantowano minimalną łączną liczbę etatów nauczycieli specjalistów w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych (pedagogów, psychologów, pedagogów specjalnych, logopedów, terapeutów pedagogicznych, doradców zawodowych). Od 1.09.2024 r. limity etatów nauczycieli specjalistów kolejny raz zostaną podwyższone. To oznacza w skali kraju wzrost liczby nauczycieli specjalistów z 22 tys. do 38 tys. (od 1.09.2022 do 31.08.2024 r.) oraz do 51 tys. (od 1.09.2024 r.). Trwają szkolenia nauczycieli z zakresu edukacji włączającej (chodzi o zapewnienie kompetentnej pomocy uczniom z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego; 69% takich uczniów uczęszcza do szkół ogólnodostępnych). Na Dolnym Śląsku utworzono dwa Specjalistyczne Centra Wspierania Edukacji Włączającej (w Specjalnym Ośrodku SzkolnoWychowawczym Nr 10 we Wrocławiu i w Zespole Szkół Resocjalizacyjnych w Brzegu Dolnym).
- Od I września 2022 r. wprowadzone zostały ustawowo godziny dostępności nauczycieli dla uczniów i rodziców. Dla nauczycieli zatrudnionych w wymiarze co najmniej 1/2 etatu jest to I godzina (60 minut) w tygodniu, dla nauczycieli zatrudnionych w wymiarze do 1/2 etatu jest to jedna godzina (60 minut) co 2 tygodnie.
Spotkania w ramach godzin dostępności powinny odbywać się w czasie umożliwiającym udział w nich rodziców oraz wszystkich uczniów danego nauczyciela.
- Z uwagi na perturbacje w systemie oświaty wywołane długotrwałą pandemią koronawirusa wymagania na egzaminie maturalnym zostały obniżone. Zadania na tegoroczny egzamin maturalny zostały przygotowane w oparciu o wymagania egzaminacyjne, a nie podstawę programową, co oznacza redukcję treści programowych o ok. 20 - 25%. Liczba pytań na egzaminie ustnym z języka polskiego, spośród których zdający będą losowali swoje pytania, została zmniejszona z 227 do 110. Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek i Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik uwzględnili postulaty maturzystów, ich rodziców oraz nauczycieli języka polskiego.
- Żyjemy w szumie informacyjnym, tym bardziej więc warto sięgać do wiarygodnych źródeł informacji. Rekomenduję Państwu strony internetowe Ministerstwa Edukacji i Nauki (www.mein.gov.pl), Kuratorium Oświaty we Wrocławiu (www.kuratorium.wroclaw.pl), Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (www.cke.gov.pl) i Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej (www.oke.wroc.pl). Zawierają one rzetelne, użyteczne, aktualne i szczegółowe informacje.
- Szkoła jest wspólnotą. Tworzą ją uczniowie, rodzice, nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi, a także wszyscy przyjaciele i partnerzy - sojusznicy szkoły, którzy się z nią identyfikują oraz udzielają jej wsparcia. Gorąco proszę o interesowanie się sprawami szkoły i angażowanie w jej działalność. O regularne komunikowanie się i częste bywanie w szkole przy różnych okazjach - nie tylko wywiadówek czy konsultacji. O zgłaszanie uwag i propozycji dyrektorom, wychowawcom, nauczycielom, a także Radzie Rodziców. W szczególności proszę o tworzenie na poziomie szkół ponadpodstawowych Rad Szkół, jak dotąd na Dolnym Śląsku jest ich bowiem niewiele. Tymczasem Rada Szkoły jest ważnym społecznym organem szkoły. Składa się w równych częściach z uczniów, rodziców i nauczycieli, ma szerokie kompetencje. Stanowi forum spotkania uczestników szkolnej wspólnoty. Może zabierać głos we wszystkich szkolnych sprawach, zgłaszać cenne inicjatywy, rozwiązywać spory. Bardzo proszę o życzliwe wspieranie kadry pedagogicznej i zgodę we wspólnotach szkolnych. To niezmiernie ważne w dzisiejszych trudnych, nerwowych i konfliktowych czasach; już starożytni Rzymianie mawiali: „Ubi concordia, ibi victoria” - tam gdzie zgoda, tam zwycięstwo!
Wrocław 2023-03-07